Hanoi

Hej! Nu har vi lämnat Laos och Luang Prabang bakom oss och istället rest vidare till Hanoi. Vi valde att flyga denna gången pga att vi inte var så värst sugna på att åka mer buss i bergen i Laos. Och det bästa med allt var att flygresan bara tog bara en timme, istället för 24timmar som den skulle göra med buss. Ett ganska lätt val med andra ord, särskilt efter alla skräckrecensioner vi läst om denna bussresa.

Vi flög med Vietnam Airlines och resan gick supersmidigt. När vi anlände i Hanoi så hittade vi givetvis inte vårt hotell, Rising Dragon Estate Hotel, så vi gav upp och begav oss dit med taxi istället. Dock hade vår guidebok varnat oss för att taxichaufförerna i Hanoi tar en till fel hotell och försöker sälja in att man ska bo hos dom istället, och vad tror ni inte händer? Jo, taxin stannar framför ett hotell som heter Serenity hotel, och hotellpersonalen kommer ut och försöker prata med oss på sin halvtaskiga engelska att hotellet bytt namn och att vi ska bo där.

Jo tjena, tänker vi och börjar tjafsa emot, lämnar taxin, och börjar gå därifrån väldigt upprörda och trötta efter resan. Vi letar vidare och ger upp än en gång och verkar hitta en ganska okej taxichaufför med hjälp av ett annat hotell.
Taxin börjar köra oss och vad tror ni inte händer? Jo, han kör såklart till samma plats som förra taxichauffören gjorde och säger att detta är rätt adress. Hotellpersonalen kommer då än en gång ut och förklarar att de faktiskt bytt namn, och denna gång visar han att det hänger en liten skylt med det gamla namnet gömt bredvid den nya skylten med hotellets namn. Kul! Inte alls pinsamt. Väldigt dåligt av hotels.com, som vi bokade genom, att inte ens nämna att vårt hotell vi bokade faktiskt inte ens heter så längre.

Hotellet var dock jättefint och nu har vi bott här i två nätter.
Staden då? Nja.. den faller inte oss i smaken riktigt. Inga riktigt roliga sevärdheter, inte så värst god mat och ingen vidare rolig shopping heller. Så helt nöjda är vi inte. Dock är vi ju inte i vietnam för att gå i storstäder, så på onsdag fortsätter vår resa till Halong Bay! Ska tydligen vara hur fint som helst så det ser vi fram emot :D

Enda sakerna som vi gjort som är värda att nämna är att Rebecca första dagen blev lurad att köpa 4 bananer för 40 spänn(skitkul, det har hon fått höra sedan dess), att vi har gått på den stora marknaden Dong Xuan och köpt oss varsin klocka samt att vi besökt skittråkiga sevärdheter.

Hejdå

Trekking, cykling, elefanter och regn.

Hallå!

De senaste två dagarna har bestått av Trekking, som är en slags äventyrsutflykt med en guide från Laos, som var helt super. På schemat stod cykling, besöka ett vattenfall, rida på elefanter samt avslutningsvis paddla kajak på Mekongfloden.

Men vet ni vad? Igår när vi steg upp duggade det såklart. Kul, tänkte vi, och begav oss för att möta upp dom andra. Det var två stycken österrikare och en New-york bo som slog följetång med oss och efter vi cyklat cirka fyra kilometer så börjar det såklart ösregna. Och med ösregna menar jag verkligen ösregn, var som att himmelen öppnade upp sig och vi har nog aldrig blivit så blöta i hela våra liv.

Och inte nog med det! Efter ytterliggare några kilometer så gick såklart min cykel sönder och Rebeccas hjul fick punka. Perfekt start på dagen. Så vi fick skjuts till byn vi skulle möta upp alla vid. Men när vi kom dit och efter att ha väntat i en halvtimme utan att regnet ändrats ett dugg kom vi alla fram till att fortsätta med resten nästkommande dag. Det regnade helt enkelt så mycket så vi inte kunde fortsätta. Är väldigt glad att min kamera är vattentålig.

Så vi steg upp samma tid idag och begav oss ut till samma by. Men idag var det istället strålande väder och vi kunde ärligt talat inte haft en bättre dag. Förutom att vår kajak välte, haha.

Vi har idag ridit och badat med elefanter, badat i ett vattenfall och paddlat kajak utmed Mekongfloden. Ojoj så nöjda vi är. Och med det säger vi hejdå till Laos och imorgon.... åker vi till Vietnam och Hanoi!

Lägger upp lite bilder som får sammanfatta vår dag bättre än en tråkig text.

Förväntansfulla Trekkare

Inte så förväntansfulla längre

Tog mig en birra istället. Öl var mer värt än regnet.

Dag 2

Luang Prabang

Bang bang pang pang.

Nu har vi lämnat Thailand och Chiang Rai bakom oss och befinner numera oss i Laos, i staden Luang Prabang (ett namn som jag aldrig kommer ihåg) efter en mardrömsresa på 22 timmar.

Vi började med att bege oss från Chiang Rai vid 11.00 med en lokalbuss som såg ut att vara från 1800-talet, som tog oss till Chiang Khong. Väl där så tog vi ut pengar och Rebecca råkade spärra mitt icabankenkort eftersom hon slog in fel kod 3 gånger. (applåder Rebbe!!!) växlade thailändska bath till dollar, eftersom det behövdes till visumet, och korsade sedan Mekongfloden över till till Laos och staden Huay Xai.

Och här började mardrömmen. Vi köpte en paketresa som tog oss till den stora busshållplatsen i staden samt en resa med en "vip-buss"( som är en beteckning på lite lyxigare bussar) som skulle ta oss till Luang Prabang. Och ja, visst gjorde den det. Men att sitta under en Aircondition som droppade vatten på oss under hela resan, åka på vägar som i princip var fallfärdiga med stup 300 meter rakt ner vid väggrenen och hoppa upp i taket varje gång vägen var dålig (läs hela tiden), en hel natt, var inte precis det jag vill skriva på min topp 5-lista över upplevelser. Särskilt inte när man har läst att folk faktiskt har dött där i bergen (kram mamma och pappa).

MEN helskinnade och trötta kom vi fram, hittade ett urmysig guesthouse som vi bott sedan i måndags. Här i Laos har vi det urmysigt i staden och äter på kvällsmarknaden varje kväll. Buffé med grillad kyckling och en Lao Beer på 640ml för totalt 21 spänn sitter fint i kistan.

Annars har vi gått i tempel, på royal

museum, bestigit berg och druckit smoothie. Namnamnam.

Imorgon ska vi ut på trekking med Tiger trail där vi ska cykla, paddla kajjak, bada i ett vattenfall, rida elefanter och träffa urinvånarna. Kommer förhoppningsvis bli en riktig upplevelse!

Gamla bussen från Chiang Rai till Chiang Khong

Mekongfloden melan Thailand och Laos

Vandrade upp på berget som heter That Chomsi

Internet suger här så kan bara ladda upp en bild, men det kommer fler.

Chiang Rai

Hallådär, kött och blåbär.

Igårkväll anlände vi till Chiang Rai efter en lång väntan på busstationen. Vi hade inte förbokat bussbiljetter så när vi var där vid 12tiden så fanns det inga platser på någon buss förrän 18.15. Så då var det bara att vänta, men tiden gick ganska snabbt med glass, internetcafé samt kortspelandes.

Bussresan gick bra och vid tiosnurret så var vi framme och begav oss till ett guesthouse som vår guidebok tipsade om. Tyvärr var det fullt, så vi hittade ett annat guesthouse som ligger på en bakgata i någon slags trädgård. Vi gav 300bath för en natt, vilket motsvarar drygt 80 svenska kronor. Inte illa pinkat!

Idag har vi varit och besökt Wat Rong Khun (The white temple) som är ett skithäftigt tempel i enbart vit färg. Lätt häftigaste templet hittils. Och ikväll har vi varit på en jättemysig marknad i centrala Chiang Rai där vi åt bläckfisk, krabba, kött och pad thai. Och Rebecca åt även kackelacka..tossig som hon är.

Imorgon lämnar vi Thailand och beger oss till Laos. Det gör vi via att åka till Chiang Khong och sedan över Mekongfloden till Huay Xai. Väl där får vi se om vi stannar en natt eller beger oss vidare med nattbuss till Luang Prabang.

Chiang Mai

Nu har vi varit här i Chiang Mai i några dagar och staden är urmysig, så här har vi verkligen trivts. När vi kom fram med bussen så var det sundaynight market som dom kallade det, en marknad som brädde ut sig längs det stora torget och en lång gågata. Redan här märkte vi skillnaden mellan Bangkok och resten av Thailand - allt var så himla mycket lugnare och mer jordnära, vilket passar oss bra.

Vi letade upp ett guesthouse som heter Safe House Court som vi läst bra om, men detta var till vår besvikelse fullt så vi bestämde oss för att leta vidare. Då kom en trevlig dam fram till oss och sa att hon hade ett guesthouse vi kunde sova i som vi åkte och kollade på. Billigt var det också, endast 350 bath (80kr) så där spenderade vi natten. Varmt som tusan var det dock, så nästkommande dag begav vi oss till Safe House igen, och nu hade de äntligen några rum så vi betalade för fyra nätter. Och AC på rummet fanns också, gud vad skönt (dock får jag stänga av den hela tiden eftersom Rebecca fryser........)

På dagarna här har vi bl.a gått runt mycket i staden och kollat runt, ätit god mat och druckit en och en annan öl.
Maten för övrigt måste jag poängtera är supergod här nere. Både på restaurang och på gatan. Speciellt på gatan.
Där får man en Pad thai, thailands nationalrätt som är suuuuupergod, för en tia. Så vår matbudget har nog i snitt legat på 25kr om dagen.

En dag begav vi oss även till Tiger Kingdom, där vi klappade tigrar. Gud vad häftigt det var! Oerhört mysigt ställe dessutom som låg uppe i bergen.  Vi besökte även Monkeycentre där det bjöds på en apshow.

Ikväll är det sista kvällen här i Chiang Mai, och det firar vi med att äta lyxigt på ett café. Hela 50 spänn kostade det. Imorgon bär det av till ett litet ställe som heter Chiang Rai där vi bl.a ska besöka ett häftigt tempel som är kritvitt, för att antagligen dagen därpå bege oss över till Laos. Vi hörs!

Första inlägget på vår Sydostasienresa

Hej! Ett sent första inlägg, men bättre sent än aldrig. Och jag är nog verkligen ingen mästerbloggare direkt, men jag ska försöka mitt bästa så ni där hemma kan hänga med lite på vår resa. Främst för familjen, men även för vänners skull :)

Just nu befinner mig jag och Rebecca oss i Chiang Mai, en mysig liten stad cirka 70mil norr om bangkok.
Vi började vår resa för en vecka sedan och har redan hunnit med massor. Jag ska försöka få med allt från början och sedan fortsätta från där vi är nu och uppdatera så ofta jag kan.

Som sagt, en vecka sedan landade vi i Bangkok efter en väldigt lång flygresa på 11timmar. Dock ska vi inte klaga då flygplanet i sig var väldigt high-tech med liggstolar och mediacenter rakt i stolsryggen. Vi bjöds även på gratis mat hela flygturen, något vi inte förstod alls varför vi fick då man enligt hemsidan behövde betala extra för det, men gratis krubb tackar man väl ändå inte nej till ?

Så.. efter 11 timmar och ett något försenat flyg så landade vi i ett väldigt hektiskt och kvavt Bangkok.
Snabbt som attan begav vi oss till vårt Hotell , http://naraihotel.co.th/ ,  via skytrain och sov en liten stund, sönderjetlaggad som man var efter att knappt ha fått någon sömn på planet.

Hotellet i sig var jättemysigt och där trivdes vi de fyra dagarna vi spenderade i staden. Vi bodde på en gata som heter Silom Road där massor av matstånd, spa och shopping fanns. Samt väldigt nära till flodbåtarna som tog en till de kända platserna runt om i Bangkok.

Eftersom det nu var några dagar sedan som vi var där så ska jag försöka sammanfatta allt så gott det går.

Saker som vi gjorde och besökte i Bangkok:
Grand Palace
Vilande buddhan
Besökte de kändaste shoppingcentrumen, bl.a MBK, SiamDiscovery och Centralworld Plaza
Åkte flodbåt
Chinatown
Khao san road
Thaimassage

... Vi göttade oss helt enkelt och besökte några av de kändaste turistattraktionerna.

I söndags begav vi oss vidare till Chiang Mai via en tio timmar lång bussresa som mot all förmodan faktiskt var super. Läst jättemycket om hur dåliga bussarna och resan upp hit brukar vara, men jag tror både jag och Rebecca är överens om att det var den lyxigaste bussresan vi åkt med. Gratis mat, filmer i stolen, tvspel och en smidig resa. Gött!

Nu dör min dator så ska försöka få upp något mer nästa gång vi sitter på ett matställe med Wi-fi.

Hej! Jens Jonasson Trulsson heter jag och för tillfället handlar den här bloggen om våran resa i Sydostasien