El Nido & Islandhopping

Hej! Nu har vi sagt ajdö till Boracay och istället begett oss till ön Palawan, till ett litet ställe som heter El Nido.

Resan började sju på morgonen för att ta sig med färjan över till fastlandet, där vi tog oss med minibuss till flygplatsen. Där fick vi på en väldigt liten flygplats vänta i två timmar för att sedan flyga till en stad i filippinerna som heter Cebu. Där väntade vi ytterliggare två timmar för att sedan flyga till Puerto Princesa, palawans största stad. Och från Puerto Princesa med minivan på en väldigt guppig väg - för att sedan 5 timmar vara framme vid El Nido klockan 11 på kvällen. Väl framme hittade vi såklart inget vettigt boende eftersom klockan var så mycket, så vi checkade in på något skitställe som var ofräscht och hade en toa som var väldigt låg och inte ens hade en toaring. Lagom glada av vårt fynd så däckade vi däremot ganska snabbt.

Dagen därpå gick vi upp och letade igenom stan efter nytt boende, och hittade ett jättemysigt pensionat som heter Marikot Pensionne. Efter att hittat denna pärlan begav vi oss med Tricycle(filippinarnas svar på tuktuk med en motorcykel och släp) till Las Cabanas, stranden utanför El Nido. Och här var det superfint! En lång och grund strand, samt om man gick längs stranden och bakom kröken kom strand efter strand där man kunde ligga avskilt. Här stannade vi till solnedgången och begav oss sedan för äta. Blev pizza på ett mysig café som heter El Nido boutique and Art Café, där det bjöds på go mat och liveband.

Nästkommande dag så steg vi upp med tuppen för att göra det vi kommit hit för att göra, det som El Nido är känt för  - nämligen islandhopping. Det är ungefär som det låter, man åker ut med bangka(filippinernas båtar) och besöker massor av fantastiska öar och platser. Bl.a svenska Robinson har spelats in här. Det finns 3 olika islandhoppingtours att välja bland, och vi valde att första dagen börja med Tour A.

Vi begav oss ut på havet vid 9 på morgonen och det första vi fick se var en stor vattensköldpadda som simmade bredvid oss. Häftigt! Första platsen vi besökte var Small lagoon, som är en liten lagun vi snorklade in i och besökte en liten grotta. Efter det så besökte vi Big Lagoon, där vi gick på botten som mynnade ut i en stor lagun, därav namnet. Och efter att besökt två laguner blir man såklart hungrig i magen, så vi lade ankar vid en superfin ö som heter miniloc island - där bl.a det fanns ett hål i bergsväggen som man kunde klättra in genom och komma till Secret Lagoon. Ungefär som i Koh mook i Thailand. Urballt.

Till lunch bjöds det på grillspett och fisk. Gott sa magen och nu ska vi snorkla sa guiden. Så vi begav oss ut på havet igen och snorklade vid ett litet rev där det fanns lite småfisk. Och när vi var nöjda och belåtna åkte vi till en strand som heter 7 commando beach där vi varvade ner innan vi begav oss hemmåt.

När vi kom i land var vi urnöjda och belåtna efter en helt fantastisk dag. Landskapet här är utan tvekan det finaste jag någonsin sett. Så det första vi gjorde på land var att boka Tour C till morgondagen. På kvällen tog vi det lugnt med god mat och somnade tidigt.

Svårt att fånga hur fint det är i verkligheten på bild - men jag gjorde mitt bästa.

Islandhopping Tour A

Small lagoon
Grotta i small lagoon
Big Lagoon

Miniloc Island, där vi åt lunch