Siem Reap & Angkor Wat

Hejhej!

Det var ett tag sedan vi uppdaterade, men vi har faktiskt haft fullt upp med att utforska Siem Reap och en oerhört mäktig plats som heter Angkor Wat. Staden i sig ligger 6 timmar väster om Phnom Penh på oerhört dåliga vägar. Tog oss hit med Minibuss, och efter en guppig resa kom vi fram till vårt Guesthouse, Tasom Guesthouse. Första två nätterna fick bli med ett halvdant rum med enbart fläkt och kallvatten, men som vi sedan bytte till ett lite finare rum som är tio gånger bättre.

Iallafall! Vi kom vid kvällningen och träffade det första vi gjorde en Kanadensarna som heter Ariela, som visade sig vara oerhört trevlig, och som vi bokade en Tuktuk med nästkommande dag för att ta oss runt templerna vid Angkor Wat. Tänker inte skriva alltför mycket, för det jag skriver kommer inte göra allt rättvisa. Templerna i området är otroliga och är med i UNESCOs världsarvslista, ett måste att se!

Dag 1
Klockan 05.00 begav vi oss från vårt guesthouse med Ariela och vår tuktukchaufför för att bevittna soluppgången vid det kändaste templet, Angkor Wat. Flera tusen personer samlades i mörkret och det var väldigt mäktigt.
Nästa på schemat var att bege sig tillbaka, äta frukost och sedan ge sig ut till templerna som låg runtomkring. Även dom var grymma, särskilt templet med alla träd där bl.a Tomb Raider filmen spelats in.

Under dagen såg vi sammanlagt 9 tempel medan värmen steg för varje timme som gick och avslutade till sist med att se solnedgången längst upp på ett tempel uppe på ett berg. Var oerhört vackert med Kambodjas djungel utsträckt mil efter mil. Inte varje gång man upplever detta inte. När vi kom hem var vi helt slut, gick ut och åt grillspett med Ariela och däckade sedan stenhårt i sängen. Åt Orm också! Haha, annorlunda upplevelse.

Dag 2

Vi hyrde varsinn cykel idag och begav oss till Angkor Thom som är ett oerhört stort område i mitten av allt som innehåller en massa tempel, bl.a det kända Bayon med alla huvuden. Det här var nog vår favorit, för man kunde i princip bara vandra runt och hitta tempel efter tempel i djungeln. Det ena mäktigare än det andra. Höjdpunkten var ett tempel vi hittade mitt bland djungeln samt det mäktiga Bayon.

När vi sedan bestämde oss för att cykla tillbaka hittade vi några apor längs vägen. Häftigt tänkte vi, hoppade av cyklarna och bestämde oss för att ta lite bilder. En apa hoppade då direkt upp på min cykel och började fjanta sig så vi fick lura bort honom innan vi kunde cykla vidare. Och såklart så skriker Rebecca bakifrån
- Apan springer efter!!
Vilket får mig att trampa i pedalen lite för hårt och kedjan som i sin tur var halvsönder, sliter bort stödet för kedjan och den trasslar in sig i pedalen. Haha, dumma apor (Rebecca inkluderat).

Slutade med att vi tog en tuktuk hem istället och gick ut och åt på mexikansk restaurang med Ariela. Väldigt öppen och härlig person som vi båda tyckte om. Kul att träffa nya människor här nere!

Dag 3

Begav oss till Angkor Wat med tuktuk för att kolla in hur allt såg ut när det var lite ljusare. Ett ganska annorlunda tempel gentemot de andra, men detta också väldigt häftigt. Man kunde egentligen gå upp i tornet längst upp, men varr stängt just när vi var där för städning. Typiskt.

Dagen avrundades med buffé och en kamobjiansk show med dans och musik.
Siem Reap och Angkor Wat med diverse tempel har helt klart varit en av höjdpunkterna hittils med resan.

Bilderna gör inte upplevelsen rättvisa, men lägger ändå upp några så ni får se lite hur det såg ut :)